Leczenie kanałowe

LECZENIE KANAŁOWE

Leczenie kanałowe, inaczej endodontyczne, będące sposobem leczenia miazgi zęba przy jej nieodwracalnych zapaleniach, budzi wciąż wiele emocji wśród pacjentów. Endodoncja w NL Clinic jest jedną z zzęściej przeprowadzanych metod leczenia, dlatego niejednokrotnie spotykamy się z obawami naszych pacjentów i chętnie rozwiejemy je tutaj już przed pierwszą wizytą.

Kiedy wykonuje się leczenie kanałowe i na czym ono polega?

Mówiąc najogólniej, leczenie kanałowe najczęściej polega na usunięciu nieodwracalnie zniszczonej miazgi z kanałów i wypełnieniu ich materiałem biozgodnym, najczęściej gutaperką. Dzięki takiemu zabiegowi można zachować w szczęce ząb, który niegdyś byłby „skazany” na ekstrakcję. W procesie tym możemy wyróżnić pięć zasadniczych etapów.

Najpierw endodonta dokonuje trepanacji stropu komory zęba, co – mimo drastycznej nazwy – jest niczym innym, jak otwarciem komory zęba w celu usunięcia miazgi. Następnie opracowuje kanał, obficie go opłukując odpowiednimi, dezynfekującymi środkami chemicznymi, które jednocześnie wypłukują na bieżąco opiłki. Centrum stomatologiczne NL Clinic stosuje tutaj mechaniczne opracowanie kanałów korzeniowych, co przyspiesza zabieg. Po oczyszczeniu kanału z chorej lub martwej miazgi i toksyn bakteryjnych oraz osuszeniu go, następuje poszerzenie kanału. Urządzenie zwane endometrem pozwala na bardzo dokładne zmierzenie długości kanału korzeniowego, co pomaga przy optymalnym dobraniu ilości wypełnienia. Kanał korzeniowy wypełnia się wyłącznie materiałami biozgodnymi. Ich wybór zależy od gabinetu oraz od tego, czy jest to wypełnienie czasowe czy stałe, niemniej najpowszechniej stosowanym wypełnieniem jest gutaperka -  termoutwardzalna substancja pochodzenia roślinnego. Materiał „upycha się” w kanale w bardzo sterylnych warunkach i bardzo dokładnie, aby nie pozostały w nim pęcherzyki powietrza. Na samym końcu wypełnia się ząb odpowiednimi materiałami kosmetycznymi, szczelnie zamykając jego światło – innymi słowy, dokonuje się odbudowy korony zęba.

Czy leczenie kanałowe boli?

To jedno z najczęściej zadawanych przez pacjentów pytań, powstałe najprawdopodobniej wskutek relacji osób, u których leczenie nie było prawidłowo przeprowadzane.

Po pierwsze, zabiegi endodontyczne przeprowadza się w znieczuleniu. Po drugie, wprawdzie miazga zęba jest wybitnie mocno unerwiona, ale jeżeli jest już martwa, znajdujące się w niej nerwy fizycznie nie odczuwają już bólu.

Dawniej zdarzały się przypadki przedziurawienia ściany kanału bądź nawet przepchnięcie przez jego wierzchołek materiału wypełniającego. Obecnie jednak leczenie kanałowe zęba coraz częściej przeprowadza się pod mikroskopem, przy użyciu niezwykle precyzyjnych narzędzi stomatologicznych, i choćby dzięki temu muszą zajść naprawdę wyjątkowe okoliczności, aby pacjent odczuł ból. Przykładowo, w przypadkach szczególnie skomplikowanych zabiegów może dojść np. do kontaktu narzędzi z sąsiadującymi, żywymi nerwami, co teoretycznie może skutkować nieprzyjemnym doznaniem. Próg odczuwania bólu jest też tak naprawdę inny dla każdej osoby. Niemniej, w naszym gabinecie w Katowicach dokładamy  wszelkich starań, aby ilość i rodzaj środka znieczulającego optymalnie zniosła ewentualny ból naszego pacjenta.

Przede wszystkim jednak powinniśmy pamiętać o jednym – ból chorej, silnie unerwionej miazgi jest jednym z najdotkliwszych rodzajów bólu i to właśnie leczenie endodentyczne przynosi niemal natychmiastową ulgę (nie licząc możliwej lekkiej nadwrażliwości kilka dni po zabiegu. Tę niedogodność znoszą jednak zwyczajne i ogólnodostępne leki przeciwbólowe).

Ile kosztuje leczenie kanałowe ?

Leczenie kanałowe jest jednym z najbardziej skomplikowanych i pracochłonnych zabiegów stomatologicznych, wymagającym od lekarza maksymalnej precyzji i skupienia, dlatego też cena takiego leczenia jest nieco wyższa od standardowych zabiegów. Zanim jednak zdecydujemy się na pozornie dużo tańszą alternatywę, jaką jest usunięcie całego zęba, warto przekalkulować późniejsze koszta związane z protetyką czy niwelowaniem takich skutków braków zęba, jak zanik kości bądź przesuwanie się sąsiadujących zębów, które również mogą się rozchwiać. W takiej perspektywie leczenie kanałowe jest całkowicie wartą swojej ceny, długofalową i opłacalną inwestycją.

Jeśli są Państwo zainteresowani ceną leczenia endodontycznego w naszym centrum na osiedlu Witosa w Katowicach, zapraszamy serdecznie do zakładki cennik oraz do kontaktu pod numerem telefonu +48 509 831 628