sedacja wziewna

ZNIECZULENIE U DENTYSTY

LECZENIE ZĘBÓW BEZ BÓLU

Obawa przed bólem w gabinecie stomatologicznym jest najsilniejszym hamulcem wstrzymującym niepotrzebnie ludzi przed leczeniem stomatologicznym. Tymczasem o progu swojej wrażliwości na ból wręcz trzeba poinformować stomatologa, aby nasza niekontrolowana reakcja podczas zabiegu nie spowodowała wypadku. Żaden dentysta nie chce, by jego pacjent cierpiał, a współczesna stomatologia wraz z anestezjologią przychodzą mu w tym z pomocą dzięki nowoczesnym metodom znieczulania, jakie oferują

Środki ostrożności przy nowoczesnych środkach znieczulających

Ponieważ środki przeciwbólowe nie pozostają obojętne dla organizmu, każdy stomatolog czy anestezjolog dąży do tego, aby zastosować możliwie najmniejszą dawkę odpowiedniego preparatu. Odmowa lakarza, co do zastosowania najsilniejszego znieczulenia w przypadku niewielkiego i minimalnie nieprzyjemnego zabiegu nie jest wynikiem złej woli , a jego troski o nasze zdrowie i życie. Znieczulenie może czasem wywołać reakcję alergiczną zakończoną nawet wstrząsem anafilaktycznym, dlatego nie wolno pod żadnym pozorem ukrywać przed lekarzem uczulenia na jakiekolwiek leki. Również chora wątroba, choroby układu oddechowego bądź krążeniowego mogą stworzyć duże niebezpieczeństwo podczas podawania znieczulenia. Może bowiem się zdarzyć, że znieczulenie zawierające epinefrynę doprowadzi do bardzo poważnych problemów z krążeniem. Z kolei leki psychotropowe po wejściu w reakcję ze środkami znieczulającymi mogą doprowadzić nawet do utraty przytomności. Istnieje wiele innych przeciwskazań lub uwarunkowań, które mogą stać na przeszkodzie zastosowania jakiegoś znieczulenia. Jednak wachlarz obecnie dostępnych środków znieczulających jest tak duży, że po wnikliwym wywiadzie doświadczony stomatolog na pewno będzie w stanie dobrać najodpowiedniejszy, bezpieczny rodzaj preparatu.

Znieczulenie zębów u dentysty -

rodzaje stosowanych technik podawania środków znieczulających:

Znieczulenie nasiękowe

Silniejszym rodzajem znieczulenia, stosowanym przy usuwaniu zwłaszcza górnych zębów, jest podawane w zastrzyku tzw. znieczulenie nasiękowe. Ten rodzaj znieczulenia stomatologicznego sprawia, że końcówki nerwów tracą czucie, podobnie jak dziąsła, język i policzki. Jedynym rodzajem bólu który możemy odczuć, jest tzw. ból głęboki, sygnalizujący, że coś się dzieje w naszej jamie ustnej. Znieczulenia nasiękowego nie stosuje się raczej do leczenia zębów dolnych trzonowych i przedtrzonowych.

Znieczulenie śródwięzadłowe

Kolejnym rodzajem znieczulenia jest znieczulenie śródwięzadłowe, dzięki któremu można znieczulić konkretny ząb już za pomocą małej dawki wstrzykiwanej za pomocą ciśnieniowej strzykawki. Z tego rodzaju znieczulenia korzysta się np. w protetyce i podczas leczenia kanałowego. Nie można go jednak stosować w przypadku zębów objętych stanem zapalnym.

Znieczulenia śródkostne

Ten rodzaj znieczulenia dentysta wykonuje za pomocą specjalnej igły, którą wwierca się w kość żuchwy lub szczęki, co pozwala ulokować preparat znieczulający w jej głębi. To pozwala znieczulić końcówki nerwów. W przeciwieństwie do znieczulenia przewodowego, znieczulenie śródkostne nie uniewrażliwia języka, policzków czy warg. Coraz częściej ten rodzaj znieczulenia stosuje się za pomocą urządzenia sterowanego komputerowo. Przewagą tego rodzaju znieczulenia jest to, że oszczędza pacjentowi wrażenia rozpychania dziąsła, a środek znieczulający zostaje podany w najmniejszej możliwej dawce.

Znieczulenie komputerowe

Ten rodzaj znieczulenia dentysta wykonuje za pomocą specjalneego urządzenia.  Komputerowy, bardzo precyzyjny system podawania znieczulenia umożliwia delikatniejsze wprowadzania środka znieczulającego .  Jest to rozwiązanie przyjazne zarówno dla dorosłych jak i dzieci.  Minimalizuje uczucie rozpierania, zmniejsza ilość niezbędnych wkłuć oraz ryzyko ugryzienia wargi. Pacjenci polecją ten rodzaj podawania znieczulenia.

Sedacja wziewna

Sedacja wziewna, potocznie nazywana gazem rozweselającycm wykazuje niwielkie dziełanie znieczulające. Stosuje się ją niezależnie od innych środków znieczulających. Nie powoduje nieprzyjemnych skutków ubocznych.

Stomatologia w narkozie

Pacjent podczas takiego znieczulenia – które może trwać jednorazowo nawet do 6 godzin – poddawany jest kompleksowemu leczeniu obejmującemu nie tylko leczenie chirurgiczne czy implantologiczne, ale również leczenie zachowawcze, endodontyczne czy protetyczne.

Zabieg taki wbrew wielu opiniom jest zabiegiem bardzo bezpiecznym o ile przeprowadzany jest w placówce dysponującej pełnym zapleczem anestezjologicznym.

Narkoza to w porównaniu do innych stosowanych form znieczulenia ogólnego – sedacji ogólnej lub głębokiej – metoda najbardziej zaawansowani. Kalkulacja kosztów leczenia jest sporządzana indywidualnie, w oparciu o konkretną sytuację i pacjenta. Wiele zależy od zakresu prac stomatologicznych, jakie należy przeprowadzić. Liczba i rodzaj ubytków wpływają zaś na ilość i rodzaj użytych materiałów stomatologicznych, a także na czas trwania samego zabiegu – który z kolei determinuje czas pracy zespołów lekarskich i ilość leków anestezjologicznych.